snaltips.blogg.se

Spara pengar - Cykla till jobbet

Publicerad 2016-02-23 18:43:00 i Allmänt,

Du kan både spara mycket pengar och få en bättre hälsa genom att cykla istället för att åka bil

Cykla är något jag själv har gjort lite mindre än ett decenium tillbaka (jag är bara 19 år). Det var faktiskt min farmor som sa att jag som är så "ung och frisk lika gärna kunde ta cykeln istället för att åka spårvagn". Jag kände mig något slö när hon var så hurtig och cyklade medan jag tog kollektivtrafik. Därför gav jag mig på attan att jag skulle börja cykla, för att inte vara för lat.

Nu när tiden har gjort mig mer kunnig, vet jag att det inte bara är hälsosammare att cykla utan att det också är mer ekonomiskt. Speciellt om man jämför med det vanliga transportmedlet i vuxen ålder, nämligen bilen.

Jag kan ta ett räkneexempel för att förklara vad jag menar:
Dessa kostnader baseras på hur mycket det skulle kosta för mig att åka bil.

Kostnadsfakta för bil

Medelbilen förbrukar ca: 1,41 Liter/Mil
En liter bensin kostar: ca 12kr
Transportsträcka: 3km (6km fram och tillbaks)
En bra bil kostar ca: 300 000kr (ingen källa på det :I, men men)
Man behöver en ny bil var femte år
Trafikförsäkring: Ca 2000kr på mån
Besiktning: 400kr per år
Fordonsskatt: ca 2000kr år
Eventuella reperationer: Inte medräknade
Totalt kostnad per år: 79105 kr

Kostnadsfakta för cykel
En bra cykel kostar 5000kr
Man behöver byta en cykel var femte år
Eventuella reperationer 1000kr per år
Totalt kostnad per år: 2000kr

Du kan alltså spara in 77105 kr varje år

Sen ska vi inte räkna skillnaden i kaloriförbränning ;)

 

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2016-02-26 08:50:02

Faktafel!!! :D :D :D

Man behöver en ny bil var femte år
- Du behöver inte en ny bil så ofta!

Trafikförsäkring: Ca 1000kr på mån
- Den ligger snarare på 2000kr per år!

Besiktning: 400kr per år
- Korrekt.

Fordonsskatt: 300kr år
- Skatten på en bil ligger mellan 1000-2500kr per år.

Svar: Hej Malin,
Tack för alla rättningar, jag ska skriva om texten.

Det där med att bilen behöver bytas var femte år gäller för mig, annars har jag hört att man ändå bara måste betala för reparationer.
Jonathan Fäldt

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela